Faktor-faktor Yang Memberi Kesan Gaya Hidup Kesihatan Mata

weh03 1


Apa yang anda boleh lakukan untuk melindungi penglihatan anda dan membantu untuk menjaga mata anda sihat?

Terdapat beberapa pilihan gaya hidup anda boleh membuat untuk diri sendiri dan untuk keluarga anda untuk mengurangkan risiko mendapat penyakit mata. Anda telah mendengar sebahagian daripada nasihat ini sebelum di tempat-tempat lain, kerana apa yang baik untuk anda secara umum juga baik untuk mata anda.

Berhenti Merokok!

Faktor risiko yang paling penting di bawah kawalan anda adalah keputusan untuk tidak merokok. Satu kajian baru-baru ini telah menunjukkan bahawa, secara purata, merokok memendekkan hayat seseorang sebanyak 10 tahun akibat penyakit jantung dan kanser. Terdapat juga bukti kukuh bahawa merokok adalah faktor penyebab bagi degenerasi makular berkaitan dengan usia (AMD)katarak, DanFuchs distrofi kornea endothelial. Sebagai perkara fakta, merokok adalah satu-satunya perkara, selain peningkatan usia, yang telah terbukti dengan jelas berkaitan dengan AMD, yang merupakan, penglihatan-merompak penyakit yang membinasakan. Anda sudah tahu bahawa merokok akan meningkatkan risiko anda untuk kanser paru-paru dan penyakit jantung & nbsp;. Kaitan antara merokok dan penyakit mata adalah hanya satu lagi sebab untuk tidak merokok. & Nbsp; Untuk mengetahui lebih lanjut, lihat risalah kami bertajuk & nbsp;Adakah penglihatan anda akan naik dalam asap?

Watch Anda dan Keluarga Anda Berat!

Perkara seterusnya yang paling penting yang anda boleh lakukan untuk diri sendiri adalah untuk mengekalkan berat badan yang sihat. Berat badan berlebihan (mempunyai indeks jisim badan lebih 25), selain menyebabkan penyakit jantung dan artritis, dan memendekkan hayat rakyat dengan beberapa tahun, seringkali membawa kepada insulin bebas (jenis-2) kencing manis. Selepas anda mempunyai penyakit yang semakin biasa ini untuk beberapa tahun, ia boleh membawa kesan buruk terhadap mata, buah pinggang, jantung, dan saraf periferi (selalunya membawa kepada amputasi). Di mata, khusus, kencing manis sering menyebabkan retinopati diabetik dan katarak. Selain kencing manis, terdapat beberapa bukti bahawa berat badan berlebihan adalah berkaitan dengan peningkatan risiko bagi AMD. Jadi, makan bahagian bersaiz munasabah makanan sihat dan melakukan senaman, sebarang senaman, walaupun berjalan, adalah lebih baik daripada menjadi tidak aktif. Yang penting, kerana anda mungkin menentukan apa yang anak-anak anda makan, sekurang-kurangnya di rumah, menyediakan makanan sihat untuk mereka, di bahagian-bahagian yang munasabah. Dan menunjukkan contoh yang baik untuk anak-anak anda apabila anda makan di luar bersama-sama di restoran. Adakah semua yang anda boleh untuk mereka membesar dengan berat yang sihat.
Lawati Institut Diabetes pencernaan dan Penyakit buah pinggang untuk nasihat mengenai pengekalan berat badan.

fruitMakan Sihat!

Makan diet yang sihat yang seimbang adalah, sudah tentu, nasihat yang baik untuk melindungi diri anda daripada penyakit jantung, strok, dan beberapa jenis kanser. Anda telah mendengar bahawa sebelum. Bagi mata, kajian telah mendapati bahawa makan makanan yang mengandungi karotenoid dan beberapa antioksidan lain muncul untuk membantu melindungi orang ramai daripada mendapat kemerosotan yang berkaitan dengan usia makular (AMD) dan katarak. Walau bagaimanapun, seperti laporan lain tidak menemui kesan itu, juri masih keluar. Jadi, perkara yang bijak untuk dilakukan adalah untuk makan beberapa bahagian sehari sayur-sayuran dan buah-buahan. Ini adalah baik untuk kesihatan anda, dan mungkin baik untuk mata anda; ia pasti tidak akan cedera. Orang tua yang hidup sahaja mungkin hilang minat dalam makanan atau mempunyai kesukaran mendapatkan ia; mungkin cuba untuk membantu saudara-mara yang lebih tua anda dengan membeli-belah dan penyediaan hidangan.
Khususnya, dua karotenoid-Lutein dan zeaxanthin-terdapat di dalam retina dan dalam kanta mata; makan makanan yang mengandungi mereka adalah hipotesis oleh saintis untuk melambatkan kerosakan cahaya dan oksidatif yang disebabkan yang membawa kepada AMD dan katarak. Sebatian-sebatian ini terdapat dalam hijau gelap, sayur-sayuran berdaun dan di beberapa buah-buahan. Lutein juga boleh didapati dalam beberapa makanan tambahan. Kajian terbaru menunjukkan bahawa memberi pesakit yang sudah mempunyai satu bentuk yang sederhana AMD makanan tambahan yang mengandungi campuran vitamin antioksidan dan mineral muncul untuk melambatkan perjalanan penyakit untuk beberapa pesakit. Walau bagaimanapun, dalam banyak kajian, makanan tambahan tidak menunjukkan kesan yang sama bermanfaat sebagai makanan keseluruhannya. Keputusan ini semua merupakan bukti senonoh bahawa buah-buahan dan sayur-sayuran baik untuk kesihatan mata anda. Mengapa tidak berada di pihak yang selamat? Ketahui lebih lanjut tentang pemakanan dan mata pada:


Elakkan Terlalu Banyak Cahaya matahari!

Situasi yang sama terpakai kepada kesan cahaya matahari. Terdapat beberapa bukti bahawa pendedahan mata kepada cahaya matahari yang kuat untuk jangka masa yang lama boleh mempercepatkan kemajuan satu jenis katarak (kortikal). Jadi berhemah. Pakai cermin mata hitam dan / atau topi dengan brims apabila anda keluar di matahari. Dan, yang lebih penting, melindungi mata anak-anak anda 'dengan cara yang sama; yang merosakkan, sinaran bertenaga tinggi matahari menembusi lebih jauh ke dalam mata kanak-kanak dan boleh menyebabkan kerosakan jangka panjang lebih dalam mereka.

0 comments: